De nieuwe Honda E

Ik had tickets gewonnen voor het autosalon. Hoera, dacht ik, dat wordt veel nieuw blogmateriaal! Zeker 3 artikels zullen we eruit kunnen halen. Wel… we waren precies niet zo heel hard onder de indruk van het autosalon. Was het omdat er zoveel tegenstrijdige informatie werd gegeven in de media? Geen mens die weet welke auto je nu het best koopt om ecologisch te rijden. Iedere constructeur beweerde dé milieuvriendelijkste te zijn. Maar goed, toch één chouchouke die onze aandacht trok en die wèl een artikeltje waard is: de nieuwe Honda E!

Klein maar fijn is de Honda met zijn 3.89m. Logisch gevolg is dat de koffer niet super ruim is, maar in de categorie stadswagens verwachten we dat niet echt.

dash 2

Waarmee springt hij wel in het oog? De technologie aan boord! Er zijn maar liefst 3 afzonderlijke schermen. Eén voor de rij-informatie voor de bestuurder, de rest is voor het infotainment systeem. Opvallend is ook dat de achteruitkijkspiegels werden vervangen door camera’s. Dat zicht is even wennen.

achteruitkijkspiegel

De Honda staat op een volledig nieuw platform: de batterijen zitten in de vloer en de motor werd wat naar achter geschoven. Zo creëerde de constructeur extra ruimte! Ook de draaicirkel bleef op die manier beperkt wat het tot een super stadsauto maakt. Ook de autonomie van “meer dan 200km” maakt het de ideale stadswagen, niet meteen de wagen om lange afstanden mee af te leggen.

Wat voor veel elektrische wagens een achillespees is, is het laadvermogen. Honda leverde een grote inspanning om het laden vlot te laten verlopen. In een halfuurtje kun je zowat 80% van de capaciteit op de laden. Groot pluspunt!

Volgens Touring magazine mikt Honda op hetzelfde doelpubliek als dat van de elektrische Mini. Hmm, daar heb ik mijn bedenkingen bij… De Mini-enthousiast is wel een diehard hipster en ik weet niet of die voor het design van de Honda overstag zullen gaan.

Auto’s worden steeds duurder. Elektrische auto’s hebben zeker al een stevig prijskaartje. Van veel technologie zie ik de meerwaarde in, van camera’s die achteruitkijkspiegels vervangen echter niet. Volgens Honda zou het om esthetische en aerodynamische redenen zijn. Techneuten zullen dat wel bevestigen.

Desalniettemin vonden we de Honda E een leuke verschijning. Valt af te wachten of hij bij het brede publiek in de smaak zal vallen.

De prijs die we te zien kregen in de consumentenprijslijst van de Honda E was voor de basisversie 34.500€ (incl bwt) en voor de Advance 17″ 37.500€. Wat qua prijscategorie in de lijn ligt met andere elektrische wagens.

Hierbij nog wat foto’s uit hun brochure:

 

Love it or hate it?

Plaats een reactie