To CNG or to LPG?

IMG_20170902_083737Eén van de technologieën die je als groene rijder moet/wil overwegen is gas. Ofwel Compressed Natural Gas of CNG, dit is natuurlijk aardgas. Ofwel LPG of Liquified Petroleum Gas, dit is een restproduct uit de olieraffinage. Het gaat dus om twee verschillende types brandstof! Een wagen uitgerust met LPG kan geen CNG tanken en omgekeerd, omdat de gassen onder een andere druk gebracht worden.Parkeergarages: Persoonlijk vond ik reden nummer 1 om niet op gas over te stappen de twijfel of je nu wel of niet welkom bent in ondergrondse parkeergarages. Dit blijkt echter een vooroordeel te zijn dat LPG ons nagelaten heeft! Na wat onderzoek vond ik dit: met LPG ben je niet welkom, tenzij in garages die met een duidelijke sticker een uitzondering maken. Deze zijn dan in orde met de wetgeving voor gasdetectie en ventilatie. Voor CNG zit het anders in elkaar! CNG stijgt immers en hangt niet laag bij de grond als LPG. Dus moest er een CNG lek zijn, dan wordt het gas met de gewone ventilatie afgevoerd. Daarom mag je met CNG in de ondergrondse parkeergarages staan. In tegenstelling tot auto’s op LPG tenzij de garage speciaal uitgerust is met veiligheidssystemen.

CNG vs LPG -> 1 – 0

Garages die voldoen aan de regels voor detectie en ventilatie voor LPG lekken, geven aan dat LPG wagens welkom zijn met dit symbool:

lpggebod

Garages die niet voldoen aan de regels voor detectie en ventilatie behouden het gebodsteken voor LPG.lpgverbod

Uitstoot: ten opzichte van diesel en benzinemotoren stoten LPG en CNG minder fijn stof uit. De wagens blijven natuurlijk wel CO² uitstoten maar er is een zichtbare verbetering tov de traditionele verbrandingsmotoren. CNG doet het op dit vlak net iets beter dan LPG!

CNG vs LPG -> 2 – 0

3) Sticker: Die ongelooflijk lelijke sticker die je wettelijk verplicht op je wagen moet kleven. Persoonlijk vind ik het maar écht een aartslelijk ding… Ik lees van mensen dat ze de sticker er enkel op laten voor de technische keuring en daarna weer van hun wagen halen. Maar het doel van de sticker is vooral hulpverleners bij een ongeval te informeren met welke gevaarlijke stoffen ze te maken krijgen. In noodsituaties is duidelijke informatie soms een kwestie van leven of dood. Kunnen we dan over zo’n esthetisch euvel vallen? De sticker is voor zowel CNG als LPG wettelijk verplicht, dus het gaat voor beiden gelijk op. Al zou ik beter een punt aftrekken. De sticker doet zo’n afbreuk aan een mooie wagen… Groene jongens ja, maar het oog eist ook wat!

CNG vs LPG -> 3 – 1

4) Installatie: de aankoop van een wagen met een CNG installatie is vaak prijziger dan één met een traditionele verbrandingsmotor. Je moet de afweging maken volgens het aantal kilometers dat je rijdt per jaar. Al valt de kost van verbruik en verkeersbelasting dan weer goed mee. Daarbij zijn er minder storingen bij een gastank die in de fabriek ingebouwd werd, je geniet ook van een langere garantie. Bij CNG worden de gasflessen in de vloerplaat van de auto gemonteerd, dus geen plaatsverlies in de kofferruimte. Bij LPG worden de tanks vaak achteraf geplaatst, dit heeft als gevolg: vaker technische storingen, meer problemen met garantie én veel ruimte kwijt in je koffer!

CNG vs LPG -> 4 – 1

5) Tanken: waar kan je tanken? Mensen uit mijn buurt zijn uit frustratie afgestapt van CNG omdat in onze buurt maar 1 station was. Op den duur werd hun dat teveel. Mijn collega ging deze zomer met zijn Fiat 500L op reis naar Frankrijk en reed bijna de ganse trip op benzine, hij kon enkel in Le Havre CNG tanken. Jammer! Waarom dan de meerkost betalen voor de installatie?!

CNG vs LPG -> 4 – 1

6) Erkende garages, installatiebedrijven, herstellers,… in de buurt. Als er iets met je systeem scheelt, word je dan wel vlot geholpen? Het is en blijft specialistenwerk en die zijn momenteel nog niet dik gezaaid.

CNG vs LPG -> 4 – 1

7) De kostprijs: In vergelijking met traditionele verbrandingsmotoren liggen de onderhoudskosten voor wagens die rijden op gas lager. Ook door de financiële voordelen van de overheid vallen de taksen die je betaalt goed mee in vergelijking met rijden op benzine of diesel. Daarnaast kost gas je per kilometer minder dan de traditionele brandstoffen. Groene én zuinige jongens stappen daarom zonder aarzelen over op gas.

CNG vs LPG -> 5 – 2

Conclusie: Gas lijkt me een goede overgangsmethode om van de benzine of dieselmotoren af te stappen. Als er meer tankstations zullen komen, dan zullen waarschijnlijk door de financiële voordelen nog meer mensen overstag gaan. Al zit ik er wel mee dat aardgas ook een brandstof is die we moeten ontginnen en dus ook de nodige druk op de natuur veroorzaakt en hoe zijn de arbeidsomstandigheden voor de mensen die er werken? Welke overlast veroorzaken de pijpleidingen die het gas over lange afstanden transporteren? En zo nog wat meer vragen.

Voor mijn volgende aankoop, als de financiële kant de doorslag zal geven, zal de wagen er waarschijnlijk eentje worden op CNG.

Win ik de lotto, dan kan ik uitkijken naar hybride of elektrische wagens. 🙂 To be continued!

Wil je meer lezen, dan kun je op deze sites vurige pleidooien vinden voor het aardgas rijden:

www.aardgasrijder.be

www.lpg-installaties.be

www.pitpoint.be

Ben je LPG of CNG rijder en zie ik volgens jou iets super belangrijk over het hoofd, laat niet na mij hierover te informeren! Met deze blog wil ik blijven leren!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s